Vinkki: Koodeja opetukseen

Kun kiire painaa ja uudet ideat ovat tiukassa, voi seuraavalla ohjeella varsin helposti suunnitella ja toteuttaa mainion oppitunnin. Alun perin kauppojen tuoteseurantaan suunnitellut QR-koodit (QR=Quick Responce) taipuvat monenlaiseen toimintaan. Opettaja voi piilottaa koodien taakse vaikkapa tekstiä, kuvia, videoita, nettilinkkejä ja ääniä. Koodeja voi käydä asettelemassa koulurakennuksen sisälle tai lähialueille. Ne voi merkitä suunnistuksen tavoin valmiiksi karttaan tai niiden sijainti tulee etsiä vihjeiden perusteella.

Miten koodeja tehdään?
  • Koodeja tehdään internetistä löytyvillä ohjelmilla ja niitä luetaan älypuhelimilla tai tableteilla, joissa on kamera ja joihin on asennettu QR-koodilukija.
  • Voit tehdä QR-koodeja netistä löytyvillä QR-generaattoriohjelmilla. Esimerkiksi: http://www.qr-koodit.fi/generaattori on ilmainen, yksinkertainen ohjelma
  • Lisäohjeita ja mahdollisuuksia löytyy täältä: http://www.qr-koodi.net/qr-koodin-luonti.html
  • Koodeista voi tehdä ulkonäöllisestikin vaikka miten hienoja!
  • Koodin luonti tapahtuu yksinkertaisesti riippuen ohjelmasta siten, että viet koodin sisällön sille tarkoitettuun kohtaan ja painat ”Luo koodi”-kohtaa, jolloin ohjelma tekee koodin. Koodin voi kopioida, liittää vaikkapa word-tiedostoon, tulostaa ja laminoida.
  • Tämän jälkeen homma on toteutusta vaille valmis!
Miten koodeja luetaan?
  • Puhelimeen tulee ladata jokin QR-koodilukuohjelma. Niitä on saatavilla ilmaiseksi suoraan puhelinten Play-kaupoista. Ohjelmat löytyvät esimerkiksi hakusanoilla QR-reader, Code reader ja barcode reader.
  • Koodin luku tapahtuu seuraavasti: avaat QR-lukuohjelman ja viet puhelimen kameran koodia kohti. Ohjelma skannaa koodin ja avaa sen sisällön sinulle.
  • Koodit voivat sisältää mm. tekstiä, www-osoitteita, sähköpostiosoitteita ja kuvia.
Toteutusideoita
  • Jaa oppilaat ryhmiin sen pohjalta, että jokaisessa ryhmässä olisi vähintään yksi puhelin QR-koodien lukua varten. Jos koulussa on tabletit, lataa tabletteihin QR-lukuohjelma.
  • Muista kysyä tarvittaessa lupa vanhemmilta omien puhelinten käyttöön.
  • Vie koodilappuja ympäri koulurakennusta ulko- ja/tai sisäpuolelle tai vaikka omaan luokkaan.
  • Oppilaat voivat etsiä koodeja kartan avulla tai vaikka sanallisten tai kuvallisten vihjeiden avulla. Yksi löydetty koodi voi myös antaa vihjeet seuraavan koodin löytämiseen.
  • Koodien väliseen liikkumiseen voi kehitellä erilaisia liikkumistapoja (juokse loikkien, tee 10 X-hyppyä, tarkkaile naakkoja, laske kaikki näkemäsi leskenlehdet jne.)
  • Koodit voivat sisältää tehtävätyyppejä laidasta laitaan! Tehtävät voivat olla vaikkapa gallup-kyselyä, tarkkailua, draamaa, tilastointia, tutkimista, tekemistä…
  • Voit valita koodien sisällöksi yhden teeman tai useampia osa-alueita (kaikki tehtävät liittyvät lintuihin, tehtävät liittyvät ravintoverkkoihin jne.).
  • Tehtävien vastaukset voi kuvata, videoida, nauhoittaa tai kirjoittaa lapulle.
  • Kannattaa testata ja kehittää.

Teksti: Arja Kaasinen
Artikkeli on julkaistu Naturan numerossa 1/2016