Matka Skotlantiin tarjosi Turun suomalaisen yhteiskoulun lukion maantieteen opiskelijoille unohtumattoman oppimiskokemuksen.
Toukokuun ensimmäisellä viikolla vuonna 2025 14 hengen ryhmä Turun suomalaisen yhteiskoulun lukion maantieteen opiskelijoita lähti koulun järjestämälle vaellusreissulle Skotlantiin kahden opettajan kanssa. Matkalla vaellettiin Koillis-Skotlannissa Cairngormsin kansallispuistossa ja tutustuttiin Edinburghin kaupunkiin. Matkan tarkoitus oli nähdä, tutustua ja oppia maantieteen näkökulmasta asioita konkreettisesti luonnossa.
Matkan suunnittelu ja lähtökohdat
Matkan suunnittelu lähti oppilaiden ideasta lähteä vaellusreissulle Norjaan. Tästä innostui myös koulumme maantieteen opettaja, joka ryhtyi suunnittelemaan matkaa tarkemmin. Alkuperäinen ajatus oli vaeltaa Norjan vuoristossa, mutta toukokuun aikaiset jää- ja lumitilanteet olisivat tehneet reitistä haastavan, jopa vaarallisen. Tämän vuoksi päädyttiin vaihtamaan kohde Skotlantiin, jossa luonto tarjosi yhtä lailla hienot maisemat, mutta turvallisemmissa olosuhteissa.
Koulumme haki ja sai Turun kaupungilta avustusta matkaa varten, mikä teki reissusta kohtuuhintaisemman lähtijöille. Matkalle valittiin 14 opiskelijaa hakemuksen perusteella. Hakemuslomakkeen avulla kartoitettiin hakijoiden motivaatiota maantieteen opiskeluun, kiinnostusta retken teemoihin sekä fyysistä kuntoa, jota vaellus myös edellytti. Valinnassa painotettiin aktiivisuutta maantieteen kursseilla ja käytyjen kurssien määrää.
Vaellukset ja päivien kulku Cairngormsissa
Kuuden päivän matka sisälsi neljä vaelluspäivää, joiden aikana yövyttiin luonnossa. Loput kaksi päivää kuluivat matkustamiseen sekä Edinburghiin ja Aviemoren kylän ympäristöihin tutustumiseen. Cairngormsin kansallispuisto tarjosi meille ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea Ylämaan vuoristoinen luonto, joka poikkeaa Suomessa koetusta luonnosta. Avoimet nummet, kiviset ylängöt ja jäätiköiden aikaansaamat laaksot avasivat meille näkymän aivan uuteen ekosysteemiin ja maastotyyppeihin, joita Suomessa ei nähdä.
Vaelluksilla kulkiessamme vastaan tuli useita kiinnostavia luonnonmuodostelmia, kuten tooreja, onsiloita ja pieniä eroosion aikaansaamia tarn-järviä. Lisäksi reitin varrella näkyi laajoja kanervikkoja, jotka levittäytyivät välillä silmänkantamattomiin ja loivat suuren osan maisemasta. Kuljimme syvissä u-laaksoissa ja nousimme niiden reunoja ylös, jolloin näimme paremmin jäätiköiden aikaansaannokset laaksossa. Korkeuserot tuntuivat selvästi jaloissa, mutta samalla ne toivat vaelluksiin vaihtelua ja antoivat mahdollisuuden nähdä, miten maisema ja kasvillisuus muuttuivat eri korkeusvyöhykkeillä.
Sää oli koko viikon meidän puolellamme, emmekä joutuneet kertaakaan kokemaan Skotlannille tyypillistä sateista keliä. Päinvastoin ryhmämme sai kokea paahtavan auringon polttavan ihoa. Vaelluspäivämme alkoivat siirtymisellä rinkkojen kanssa uudelle leiripaikalle, minkä jälkeen teimme kevyemmillä varusteilla pidemmän kävelyn lähialueelle. Neljän mahtavan vaelluspäivän jälkeen matkaa oli kertynyt noin 60 kilometriä.
Elävä oppimiskokemus
Kurssimme päätteeksi vietimme pari päivää Edinburghin historiallisessa kaupungissa. Saimme kokea ja nähdä skottilaista kulttuuria. Vanha arkkitehtuuri ja rakennukset hallitsivat kaupunkia, mutta silti kaupungista paistoi moderni elämäntyyli. Myös rikas kulttuuriperintö tuli hyvin esiin kaupungin arkkitehtuurista ja etenkin Edinburghin linnasta. Kaupungilla kävellessä pystyi näkemään hienosti, miten vanha ja uudempi kaupunki sulautuvat hyvin yhteen, tehden kaupungista elävän.
Tämänkaltaiset koulun järjestämät matkat ovat todella hyviä tapoja oppia asioita ihan eri tavalla kuin normaalissa kouluympäristössä. Kun pääsee pois luokkahuoneesta ja näkee asioita oikeasti paikan päällä ja konkreettisesti, ymmärtää paljon paremmin, mistä maantieteen tunneilla opetetuissa asioissa on oikeasti kyse ja miten ne näyttäytyvät luonnossa. Osaaminen karttui uudenlaisella tavalla matkalla, kun sai nähdä maisemia, kuunnella opettajien opetustuokioita ja jutella kavereiden kanssa siitä, mitä näkee ja kokee. Matka tarjosi varmasti mieleenpainuvamman tavan oppia kuin perinteinen luokkaopetus.
Skotlannin reissu oli kaikille ryhmäläisille ainutlaatuinen kokemus. Opimme paljon luonnosta ja kulttuurista, mutta myös siitä, miten toimia ryhmässä. Vaelluksilla piti välillä jaksaa kävellä pitkiä matkoja, joiden aikana pidimme huolta toisistamme. Samalla tuli huomattua, miten hienoa luonto voi olla muualla ja miten erilaiselta arki voi näyttää toisessa maassa. Matka avasi silmiä monella tavalla tuoden unohtumattoman oppimiskokemuksen ryhmälle.
Teksti ja kuvat: Olli Numminen
Artikkeli on julkaistu Naturassa 2/26.
